dinsdag 18 maart 2014

"Achter het witte doek" in progress

Longread: Bioscoopbezoek
Schoolopdracht

Aankomende drie weken zal ik voor mijn opleiding Journalistiek een artikel schrijven over het bioscoopbezoek in Nederland over de afgelopen paar jaar. Want is het gestegen of gedaald? Wat is de invloed van downloaden, streamen en de crisis? Is er een genre films die vaker zijn bezocht dan eerst? Wat zal de toekomst voor ons brengen?
Hierbij een uiteenzetting wat de bedoeling is en wat het zal worden.

Doelgroep
Dit artikel is geschreven voor (uiteraard) iedereen die het lezen wil. Dit zijn denk ik vooral de mensen die interesse hebben in bioscopen en de ontwikkeling ervan. Ik verwacht daarom ook dat vooral collega's en andere bioscoopmedewerkers dit zullen lezen. De bedoeling is een inzicht te krijgen hoe we het in de toekomst kunnen verwachten met de drukte. En bovendien leuke verhalen over het hoe en wat in de bioscoop!

Eerste zin
"Vroeger werkten we duizend mensen op een avond weg. Nu zweten we al als er een rij tot aan de deur staat."

Eerste alinea
Vreemd eigenlijk dat mijn leraren willen dat ik al een eerste alinea schrijf, want hebben we niet altijd geleerd de inleiding als laatste te schrijven? Daarom houd ik het zowel voor jullie, voor hen en voor mezelf een verrassing. (Waarschijnlijk wordt het een verhaaltje over mij in de bioscoop)

Kop

Een twijfel is nog aanwezig, maar ik zit te denken aan: Het grote scherm. Of: Achter het witte doek.

Tussenkoppen (subvragen)
1. Waarom geld uitgeven als het gratis kan
2. Weggegooid geld?
3. Nederlandse zwijmelvrouwen en Marvel-nerds
4. Voor later

Plan van Aanpak
In mijn geval heb ik aardig genoeg aan cijfers, dus zal ik erg veel in de theorie duiken de komende weken. Informatie verzamelen en structureren. Daarna een mooi verhaal ervan maken.

Bronnen
Ik ben al begonnen met een enquĂȘte, bron no.1. Daarnaast weet ik veel informatie te vinden van de site Filmonderzoek en zal ik kijken naar de Bioscoopmonitor en de cijfers van CBS.

Ik hoop dat jullie net zo veel van mijn artikel gaan genieten als ik.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten