New
Naast de tijdperk van sequels zijn we ook in een tijdperk
van Young Adult boek verfilmingen beland. The Maze Runner is echter een goed
voorbeeld waarom deze boeken uit dit genre verfilmd moeten worden (en waarom
sommige het er beter bij kunnen laten).
Wat als je op een stuk land wordt gedropt dat een enorm doolhof erom heen heeft? Geen technologie, geen eten, geen onderdak;
alleen als je er zelf voor zorgt. Elke maand brengt The Box de hoog nodige
dingen: vee, wat graan, misschien zelf olie. Maar ook brengt The Box een
nieuwe Greenie: een jongen die geen familie en geen herinneringen meer zal hebben,
alleen zijn naam laten ze hem houden. De enige uitgang die er lijkt te zijn, is
door de reusachtige doolhof die The Glade (het stukje land) omgeeft, en alleen
de sterkste, slimste en snelste gaan daar naar binnen.
Thomas (Dylan O’Brien) is anders. Zodra hij bovenkomt, schijnen er dingen te veranderen. De Grievers (vijandelijke beesten die in de
Maze leven) komen nu niet meer alleen ’s nachts naar buiten – als de poorten
naar the Glade dicht zijn – maar nu komen ze ook overdag tevoorschijn. Nog
niemand heeft ze gezien en het overleeft om na te vertellen.
The Runners verkennen elke ochtend, als de deuren naar de
Maze open gaan, de padden en wegen die elke avond veranderen om een uitweg te
vinden. Ze waren nog nooit zo dichtbij een uitweg gekomen. Wat is daarbuiten en
waarom zitten ze daar?
Qua verhaal gaat deze verfilming verder dan de gemiddelde
Young Adult verfilming. Samen met Thomas ontdek je wat er aan de hand is en wat
er voor nodig is om er een einde te maken. De
samenleving waar ze gedwongen zijn in mee te werken valt nog niet mee in stand
te houden, zeker als er een nieuwe bijkomt, die ook nog eens nieuwsgierig en koppig schijnt te zijn en alle hel en verdoemenis op zich lijkt uit te roepen, bewust of niet. Goede rollen van Aml Aleen, Blake Cooper (als de jonge
en schattige Chuck), Thomas Brodie-Sangster (die we ook wel kennen van Game of Thrones, Nanny McPhee of Love Actually) en Will Poulter (We’re the Millers) Cinematografisch
ook zeker goed en bijzonder in vergelijking met andere Young Adults
verfilmingen. Wes Ball heeft goed zijn best gedaan met zijn eerste lange film
als regisseur.
Heerlijk weg kijken en spannend dat hij is (zegt het mietje)! ****
Geen opmerkingen:
Een reactie posten