zondag 26 oktober 2014

Conceptueel en uitwerking beiden fantastisch

Her
New 

Regisseur: Spike Jonze

Dear John, the Notebook, Safe Haven en nu The Best Of Me: we worden doodgeknuffeld door de romantische films die in principe in de kern hetzelfde zijn. Her is anders. Niet alleen kunnen we genieten van een nieuwe wereld (want is het in de toekomst of in een parallelle wereld?), ook ontdekken we samen met Theodore en Samantha alle nieuwigheden in hun relatie. En dit is zeker een bijzondere liefde: Samantha is namelijk een Intelligent Operating System.

Ondanks dat Theodore (Joaquin Phoenix) voor zijn beroep prachtige romantische of lieve brieven schrijft, is zijn eigen leven niet zo vol rozengeur en mannenschijn. Hij komt moeilijk over zijn scheiding van een jaar geleden en daten lukt niet echt. Hij is depressief en gaat maar weinig contacten aan. Als hij een reclame van het nieuw ontwikkelde Intelligent Operating System (IOS) ziet, besluit hij deze sociale uitweg een kans te geven.
Het klikt meteen tussen de charmante, grappige en hyper intelligente Samantha (stem van Scarlett Johansson) en Theodore. Langzaamaan groeien ze steeds dichter naar elkaar toe en ontwikkelt Samantha gevoelens (zowel positieve als negatieve) die niet voorgeprogrammeerd zijn. Ze blijken een heerlijk duo te zijn, maar hoe ver kan zo’n mens – IOS relatie gaan?

Conceptueel is dit een fantastische film, en nog beter, de uitwerking is ook geweldig. Dit is nogal een prestatie, want uit de filmgeschiedenis blijkt dat een goed concept én een goede uitwerking nog behoorlijk lastig is. En niet alleen dit is erg goed gedaan, ook de art departement heeft flink uitgepakt waardoor het een erg bijzondere en fijne sfeer heeft: vroeger verweven met nu en het heden, technologische vooruitgangen en aparte kunst. 
De cinematografie en montage geeft een bepaalde subtiliteit mee dat de sfeer bepaalt en erg fijn is. Van flakkerende gordijnen tot stoom uit een putdeksel: in combinatie met setting en muziek geven deze beide shots een subtiele - en sneue - setting. En deze beelden niet alleen.

De Oscar zeker waard ****.

Recensent: Maaike van Leeuwen




Geen opmerkingen:

Een reactie posten