zaterdag 25 januari 2014

Plaatsvervangende schaamte en rare mensen

Column
New

Werkend in de bioscoop merk je toch wel vaak dat mensen raar zijn. Dit zijn niet alleen de afvalachterlaters of de mensen die extreme hoeveelheden popcorn niet in hun mond weten te krijgen, al verbaas ik me hier elke keer weer over. Nee, er zijn meer. Soms echt wonderlijk hoe dom/onwetend/blind/raar mensen zijn. Een simpel voorbeeld: een vrouw komt naar me toe en wijst naar een deur met een hele grote opvallende zilveren “2” erop. 'Is dat zaal twee?' vraagt ze, met een oprecht vragende blik. Nee, mevrouw, dat is zaal vijf, want dat is de logica hier bij JT Arnhem, denk ik dan sarcastisch en na al die keren steeds geïrriteerder. Maar terwijl ik van binnen doodga van plaatsvervangende schaamte, antwoord ik met een vriendelijke glimlach op mijn gezicht.
Daarnaast denken mensen dat ze grappig zijn, ook al hoor je bijna elke keer hetzelfde grapje als deze situatie zich voordoet: ik zit in de kassa en vraag aan de bezoekers of ze al een 3D-bril hebben. 'Ja,' antwoorden ze in negen van de tien gevallen. 'Thuis,' en barsten in lachen uit. Ik lach beleefd terug, maar van binnen komt er geen lachje van af. Hetzelfde geldt voor kortingsbonnen die ik af en toe moet meegeven. 'Kan ik ze meteen inleveren?' Haha, ja. Heel grappig, meneer! U bent de eerste die dit grapje maakt!
En waarom stappen mensen over een afzetkoord? Het lijkt me dat het nut ervan voor de hand ligt.

Welkom bij Eurocinema, uw hindernisbaan naar uw film!  

Meer volgt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten